Dragon Slayer 4(Legacy of the Wizard) All BGM lists of all versions
ドラゴンスレイヤー4 ドラスレファミリー 全機種全BGMリストTOC / 目次
-
Introduction /
はじめに
-
Opening - Adventurous departure /
オープニング - 冒険出発時
- 01. Opening(Sound of breaking the wall) / オープニング(壁破壊音)
- 02. Opening Theme / オープニングテーマ
- 03. Theme of Inn & Home / 宿屋&家のテーマ
- 04. Select Scene / セレクトシーン
- 05. Ground Theme / 地上のテーマ
- 06. Theme of Shop / ショップのテーマ
-
In the dungeon /
ダンジョン内
- 07. All Together Now / オール・トゥゲザー・ナウ
- 08. Xemn Worzen / ゼムン・ウォーゼン
- 09. Maia Worzen / メイア・ウォーゼン
- 10. Lyll Worzen / リルル・ウォーゼン
- 11. Pochi / ポチ
- 12. Theme of Death / 死のテーマ
- 13. Treasure Chest / 宝箱
-
Battle with the boss /
ボスとの戦闘
- 14. Taratunes / タラチュネス
- 15. Erebone / エレボーン
- 16. Archwinger / アークウィンガー
- 17. Rockgaea / ロックガイア
- 18. Dilgyos / ディルギオス # Dilguios(Keela), the King Dragon
-
Ending /
エンディング
- 19. Ending Theme / エンディングテーマ
- 20. Teatime / ティータイム
-
Unused music to be used later /
後に使用される未使用曲
- 21. Theme of Royas / ロイヤスのテーマ
Introduction / はじめに
The English music titles are quoted from itunes Store American version.
There are no official music titles for the 01. It is unofficial.
The official music title of 21. is only Japanese. The English music title is translated by me and is unofficial.
英語の曲名は itunes Store アメリカ版より引用。
01.の公式な曲名はなく、非公式です。
21.の公式な曲名は日本語のみ。英語の曲名は私が訳したものであり非公式です。
Opening - Adventurous departure / オープニング - 冒険出発時
01.オープニング(壁破壊音) / Opening(Sound of breaking the wall)
-
This BGM is only played in MSX2 version.
この曲はMSX2版でしか演奏されない。
-
In MSX1, this music is in ROM but can only be heard in the sound mode.
MSX1では、この曲はROM内に存在するがサウンドモードでしか聴くことができない。
MSX2
MSX1 (SOUND MODE)
-
In the program, it seems that the one that sounds two or more channels simultaneously is treated as BGM and the one with only one channel as SE.
プログラム内では、音声を同時に2チャンネル以上鳴らすものをBGM、1チャンネルのみのものをSEとして扱っている模様。
-
In the official soundtrack, it is written as MSX after the music title, but in the MSX1 version, it is only played in sound mode.
公式サウンドトラックでは曲名の後ろにMSXと表記されているが、MSX1版ではサウンドモードでしか演奏されない。
02.オープニングテーマ / Opening Theme
-
Different bgms for (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) are brave musics, and (FC, NES, MOBILE PHONE version) are musics that stand up quietly.
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で別曲。
(MSX1, MSX2) は勇ましい曲、(FC, NES, 携帯電話版)は静かに立ち上がる曲である。
FC
MSX2
MSX1
NES
NAMCO MUSEUM ARCHIVES
MOBILE PHONE
-
(FC, NES, MOBILE PHONE version) is not included in the official soundtrack.
(FC, NES, 携帯電話版)は公式サウンドトラックに収録されていない。 -
Unlike (FC, NES), the MOBILE PHONE version loops from the beginning to the end.
携帯電話版は(FC, NES)とは異なり最初から最後までループする。 -
In the MSX2 version, the title screen starts from the entire brick wall and collapses one after another, and the title logo appears. After that, the Worzen family appears in order from the right, and transforms in the center of the screen and leaves to the left. Xemn → Maia → Royas → Lyll → Dawel & Geera appear in order, and finally Pochi smiles from a sly expression, and BGM ends when you shake your hand here, it moves to demo play screen.
MSX2版はタイトル画面が一面レンガの壁から始まり、次々に崩れてタイトルロゴが現れる。その後ウォーゼン一家が順番に右から登場し、画面の中央で変身して左へ去っていく。ゼムン→メイア→ロイアス→リルル→ドゥエル&ジーラと順番に登場し、最後はポチが凛々しい表情から笑顔になり、こちらに手を振るところでBGMが終わり、デモプレイ画面へ移行する。 -
In MSX1, FC, NES, and MOBILE PHONE versions, the title screen is displayed from the beginning. After a certain time has passed, the screen shifts to the demo play screen.
MSX1, FC, NES, 携帯電話版は最初からタイトル画面が表示される。一定時間が経過するとデモプレイ画面へ移行する。
03.宿屋&家のテーマ / Theme of Inn & Home
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
In (MSX2, FC, NES, MOBILE PHONE version) Dawel & Geera are in the house, but in MSX1 they are portraits.
(MSX2, FC, NES, 携帯電話版)ではドゥエルとジーラが家の中に居るが、MSX1では肖像画になっている。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
04.セレクトシーン / Select Scene
-
Different bgms for (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
Both are quiet and majestic musics, but (MSX1, MSX2) has no rhythm part, and (FC, NES, MOBILE PHONE version) has a characteristic rhythm beat of 8 beats and 4 beats.
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で別曲。
いずれも静かで神秘的な曲であるが、(MSX1, MSX2) はリズムパートが無く、(FC, NES, 携帯電話版)は8ビート、4ビートのリズムパートが特徴的である。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
The composition of the screen is exactly the same.
画面の構成は全く同じである。
05.地上のテーマ / Ground Theme
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
Unlike (FC, NES), the MOBILE PHONE version loops from the beginning to the end.
携帯電話版は(FC, NES)とは異なり最初から最後までループする。 -
All versions have a blue sky, but the sky color is MSX1 light blue, (FC, NES, MOBILE PHONE version) blue, MSX2 deep blue.
いずれの機種も青空が見えるが、空の色がMSX1は水色、(FC, NES, 携帯電話版)は青、MSX2は濃い青色である。
06.ショップのテーマ / Theme of Shop
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
The tempo of BGM is faster than (MSX1, MSX2) (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) に比べて (FC, NES, 携帯電話版)はBGMのテンポが速い。
In the dungeon / ダンジョン内
07.オール・トゥゲザー・ナウ / All Together Now
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
This bgm is played from the first room into the dungeon to the King Dragon's room.
ダンジョンに侵入した最初の部屋から、キングドラゴンの部屋までの間にこの曲が流れる。
08.ゼムン・ウォーゼン / Xemn Worzen
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
This bgm is played on the Xemn area(Warrior area) into the dungeon.
ダンジョン内のゼムン面(ウォーリア面)でこの曲が流れる。
09.メイア・ウォーゼン / Maia Worzen
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
BGM is longer in (MSX1, MSX2) than (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
(FC, NES, 携帯電話版) に比べて (MSX1, MSX2)はBGMが長い。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
This bgm is played on the Maia area(Wizard area) into the dungeon.
ダンジョン内のメイア面(ウィザード面)でこの曲が流れる。
10.リルル・ウォーゼン / Lyll Worzen
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
This bgm is played on the Lyll area(Elf area) into the dungeon.
ダンジョン内のリルル面(エルフ面)でこの曲が流れる。
-
Unlike (FC, NES), the MOBILE PHONE version loops from the beginning to the end.
携帯電話版は(FC, NES)とは異なり最初から最後までループする。
11.ポチ / Pochi
-
Different bgms for (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) are relaxing musics, and (FC, NES, MOBILE PHONE version) are musics with a sense of tension.
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で別曲。
(MSX1, MSX2) はのんびりした曲、(FC, NES, 携帯電話版)は緊張感のある曲である。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
This bgm is played on the Pochi area(Monster area) into the dungeon.
ダンジョン内のポチ面(モンスター面)でこの曲が流れる。
12.死のテーマ / Theme of Death
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
When LIFE goes to 0, and the Continue screen This bgm is played on.
LIFEが0になった時、コンティニュー画面でこの曲が流れる。
-
In (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version), the hands with the stick of Geera are reversed.
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)ではジーラの杖を持つ手が逆向きである。
-
In MSX1, Geera should be decorated with photographs at home, but the whole body only appears on this screen. Is it the world after death?
MSX1ではジーラは家では写真が飾られているだけのはずが、この画面でだけ全身が現れる。死後の世界か?
-
In the MOBILE PHONE version, there is a prologue scene and this bgm is played on.
携帯電話版ではプロローグシーンがあり、この曲が流れる。
13.宝箱 / Treasure Chest
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
This BGM is played when you open the treasure chest.
宝箱を開けた時、この曲が再生される。
-
It is only 4 seconds in length, but it is included in the official soundtrack.
長さが4秒しかないが、公式サウンドトラックに収録されている。
-
In the program, it seems that the one that sounds two or more channels simultaneously is treated as BGM and the one with only one channel as SE.
プログラム内では、音声を同時に2チャンネル以上鳴らすものをBGM、1チャンネルのみのものをSEとして扱っている模様。
Battle with the boss / ボスとの戦闘
14.タラチュネス / Taratunes
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
15.エレボーン / Erebone
-
This BGM is only played in MSX2 version.Taratunes plays on (MSX1, FC, NES, MOBILE PHONE version).
この曲はMSX2版でしか演奏されない。(MSX1, FC, NES, 携帯電話版)ではタラチュネスが再生される。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
In the official soundtrack, it is written as MSX after the music title, but in the MSX1 version, it is only played in sound mode.
公式サウンドトラックでは曲名の後ろにMSXと表記されているが、MSX1版ではサウンドモードでしか演奏されない。
-
In fact, the ROM contains the BGM of EREBONE, ARCHWINGER and ROCKGAEA as in the MSX2 version.
実はROM内にはMSX2版と同様エレボーン、アークウィンガー、ロックガイアのBGMが含まれている。
A patch to play the same BGM in the MSX1 version's boss battles as in MSX2.
MSX1版のボス戦でもMSX2と同じBGMを再生するパッチを公開中です。
16.アークウィンガー / Archwinger
-
This BGM is only played in MSX2 version.Taratunes plays on (MSX1, FC, NES, MOBILE PHONE version).
この曲はMSX2版でしか演奏されない。(MSX1, FC, NES, 携帯電話版)ではタラチュネスが再生される。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
In the official soundtrack, it is written as MSX after the music title, but in the MSX1 version, it is only played in sound mode.
公式サウンドトラックでは曲名の後ろにMSXと表記されているが、MSX1版ではサウンドモードでしか演奏されない。
-
In fact, the ROM contains the BGM of EREBONE, ARCHWINGER and ROCKGAEA as in the MSX2 version.
実はROM内にはMSX2版と同様エレボーン、アークウィンガー、ロックガイアのBGMが含まれている。
A patch to play the same BGM in the MSX1 version's boss battles as in MSX2.
MSX1版のボス戦でもMSX2と同じBGMを再生するパッチを公開中です。
17.ロックガイア / Rockgaea
-
This BGM is only played in MSX2 version.Taratunes plays on (MSX1, FC, NES, MOBILE PHONE version).
この曲はMSX2版でしか演奏されない。(MSX1, FC, NES, 携帯電話版)ではタラチュネスが再生される。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
In the official soundtrack, it is written as MSX after the music title, but in the MSX1 version, it is only played in sound mode.
公式サウンドトラックでは曲名の後ろにMSXと表記されているが、MSX1版ではサウンドモードでしか演奏されない。
-
In fact, the ROM contains the BGM of EREBONE, ARCHWINGER and ROCKGAEA as in the MSX2 version.
実はROM内にはMSX2版と同様エレボーン、アークウィンガー、ロックガイアのBGMが含まれている。
A patch to play the same BGM in the MSX1 version's boss battles as in MSX2.
MSX1版のボス戦でもMSX2と同じBGMを再生するパッチを公開中です。
18.ディルギオス / Dilguios
-
Keela on the NES version and Dilgios on (FC, MSX2, MSX1 and MOBILE PHONE versions).
NES版ではKeela、(FC, MSX2, MSX1, 携帯電話版)ではディルギオス。
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
Unlike (FC, NES), the MOBILE PHONE version loops from the beginning to the end.
携帯電話版は(FC, NES)とは異なり最初から最後までループする。 -
In MSX2 version, Dilgios (Keela) has twice as much defense as (FC, NES, MOBILE PHONE version).
MSX2のディルギオス(Keela)は、(FC, NES, 携帯電話版)に比べ防御力が2倍ある。 -
In MSX1 version, Dillgios (Keela) is even harder to attack with the same defense as MSX2. Furthermore, if Royas does not stop attack, Dillgios (Keela) will walk endlessly. When Royas is pushed to the edge of the screen, he is surely swallowed by the flame of the fire and surely dies.
MSX1のディルギオス(Keela)は、MSX2と同じ防御力でさらに攻撃が当たりにくい。さらにロイアスが攻撃を止めないと際限なく前進してくる。ロイアスが画面端に追い込まれると確実に炎のブレスに飲み込まれ即死する。 -
In MSX1 version, when Dillgios (Keela)'s LIFE becomes 0, he slowly collapses and then is wrapped in a white flame and disappears.
MSX1のディルギオス(Keela)は、LIFEが0になった時にゆっくりと崩れ落ちたあと白い炎に包まれて消滅する。
Ending / エンディング
19.エンディングテーマ / Ending Theme
-
The same music as (MSX1, MSX2) and (FC, NES, MOBILE PHONE version).
(MSX1, MSX2) と (FC, NES, 携帯電話版)で同曲。
FC
MSX2
MSX1
NES
MOBILE PHONE
-
This BGM is played when staff roll.
スタッフロールの時、この曲が再生される。
-
After defeating Dilguios(Keela), (MSX1, MSX2) staff rolls immediately. (FC, NES, MOBILE PHONE version) is a scene where Royas returns to the entrance of the dungeon, walks to the house with the waiting family, walks all the way to the player and then Everyone except Pochi shake hands, after moves to the staff roll.
ディルギオスを倒した後、(MSX1, MSX2)ではすぐにスタッフロールが始まる。(FC, NES, 携帯電話版)はロイアスがダンジョンの入口に帰還し、待っていた家族とともに家まで歩いた後プレイヤーに向かってポチ以外の全員が手を振るシーンがあり、その後スタッフロールへ移行する。
20.ティータイム / Teatime
-
This BGM only exists in (MSX1, MSX2) version.
この曲は(MSX1, MSX2)版にしか存在しない。
MSX2
MSX1
-
This BGM is played when after staff roll.
スタッフロールの後、この曲が再生される。
-
There is no change in the screen after the staff roll in MSX1. In MSX2, scenes in various dungeons are switched and displayed as retrospectives.
MSX1ではスタッフロールの後画面に変化はない。MSX2では回想シーンとして様々なダンジョン内の場面が切り替わり表示される。
-
The octave of the secondary melody differs between the MSX1 and MSX2 versions.
MSX1版とMSX2版で副旋律のオクターブが異なる。
-
Each soundtrack and version of the recorded Teatime is as follows.
各サウンドトラックと収録されているティータイムのバージョンは以下の通り。
-
Original Sound of Dragon Slayer IV(cassette tape): MSX2
オリジナル・サウンド・オブ ドラゴンスレイヤーIV(カセットテープ): MSX2
-
FALCOM SPECIAL BOX'91(CD, DL): MSX1
FALCOM SPECIAL BOX'91(CD, DL): MSX1
-
DRAGON SLAYER IV Original Soundtracks(Dragon Slayer Chronicle CD): MSX2
DRAGON SLAYER IV Original Soundtracks(ドラゴンスレイヤークロニクル CD): MSX2
-
Original Sound of Dragon Slayer IV(cassette tape): MSX2
Unused music to be used later / 後に使用される未使用曲
21.ロイヤスのテーマ / Theme of Royas
-
The official title of this BGM is only Japanese. The English title are translated by me and are unofficial.
この曲の公式名は日本語のみ。英語の曲名は私が訳したものであり非公式です。
The Japanese BGM name seems to be 'ロイアスのテーマ', but as of 2023 the only name on the official soundtrack is 'ロイヤスのテーマ', so this site follows this. (Cassette tape version)
日本語の曲名は「ロイアスのテーマ」が正しいように思えるが、2023年現在で唯一公式サウンドトラックに収録されている曲名が「ロイヤスのテーマ」なので本サイトもこれに従う。(カセットテープ版)
the process of unofficial English translations is here.
英訳の経緯はこちら。
-
This BGM only exists in (FC, NES, MOBILE PHONE version) version.
この曲は(FC, NES, 携帯電話版)版にしか存在しない。
-
This BGM is only played in MOBILE PHONE version.
この曲は携帯電話版でしか演奏されない。
FC (SOUND MODE)
NES (SOUND MODE)
MOBILE PHONE
-
In (FC, NES), this music is in ROM but can only be heard in the sound mode.
(FC, NES)では、この曲はROM内に存在するがサウンドモードでしか聴くことができない。
-
In the MOBILE PHONE version is used in the game. When the player is equipped with a dragon slayer in Royas, this BGM plays when he is in the area where All Together Now is played in the dungeon. It's a great job of ported Blackjack corp.
携帯電話版ではゲーム内で使用されている。プレイヤーがロイアスでドラゴンスレイヤーを装備している時、ダンジョン内でオール・トゥゲザー・ナウが再生されるエリアに居る時にこの曲が流れる。移植を担当したBlack Jack Corp.の素晴らしい仕事である。
A patch that reproduces this is being released on behalf of the author with permission.
これを再現したパッチを作者様の許可を得て代理公開中です。